New evidence suggests Multichoice may have paid R100 million to influence TV laws: DA

The Democratic Alliance (DA) has published SABC board minutes dated 6 June 2013 which it claims suggest that Multichoice sought to pay the SABC R100 million for its 24-hour news channel in exchange for the public broadcaster’s political influence over digital migration.

The minutes form part of hundreds of documents provided by the SABC in December 2016 to the Ad Hoc Committee on the SABC Inquiry, and appears to support allegations in reports last week that Multichoice paid Gupta-owned ANN7 millions in exchange for similar influence over government’s position on set-top boxes, the DA said.

The minutes show a “clandestine” meeting attended by former SABC board members and executives, including Ellen Tshabalala, Hlaudi Motsoeneng, Lulama Makhobo and Jimi Matthews, with the then CEO of Multichoice, Imtiaz Patel.

According to the DA, Patel was at pains during the meeting to explain that Multichoice does not ordinarily pay TV stations for their news channels to be aired on DStv, but he would be able to convince the Multichoice board to pay for the SABC’s 24-hour news channel, if a set of “deal-breaker” conditions in Multichoice’s favour were met.

One of the conditions was changing government’s position on set-top boxes to favour Multichoice.

Below is an excerpt of some of the minutes, as provided by the DA:

“We would not normally pay for a news channel. Ok. We don’t. There’s a unique relationship with eTV that everybody espouses etc. It’s got unique conditions. They’re supposed to supply us with many more channels and it’s quite tricky at this point in time. But, besides that we don’t pay for any other news channel, anyway, ok.”

Patel went on to state:

“…we need to justify to our Board to say why would we pay you R100 million a year, which is a lot of money. Ok. It’s after tax money. To make R100 million net you have to make R150 million or R200 million, R300 million in turnover. We are looking for the excuse and the excuse for us is to be able to justify to our Board that you are giving us something in return. What are you giving us in return for the R100 million? We’re saying you giving us a news channel, you’re giving us a general entertainment channel from your archives, your old, you know.

We are less focused on the core elements of it being new content. And we’ve been sort of quite open about it with Lulama, saying even if it’s old stock. And thirdly, we are saying we also need to justify this problem of conditional access [unencrypted set-top boxes] is a big problem. And in order to justify that we’re saying in addition to that, your additional channels will be available on our platform.”

Patel also said:

So, in addition to the R100 million in cash, you will be getting a lot of advertising revenue, probably the equivalent, even more, I don’t know, I don’t know the details, I don’t know to what extent, you know, given that kind of base, how much you can monetise it.

In return, we can justify to our Board that, we are paying this extraordinary sum of money but we are getting something for it. That was the simple logic that we applied in our own minds. So I’m giving you a sense and therefore I’m hoping that if we can co-create a solution, we are also happy to co-create a solution. We are not coming here saying this is, you know, this is the be all and end all, you know. But I must say though, Lulama, that this is the very important point for us. It’s a deal breaker point, I’ll be honest. And I have re-iterated it. I have said this to you before.

The implications of Multichoice paying kickbacks to not only solidify its dominance in the pay-TV sector, but also secure influence over government policy in its favour are serious, said DA Shadow Minister of Communications, Phumzile van Damme.

“It speaks to a company willing to stop at nothing, including paying kickbacks to the Gupta family, thus supporting State Capture, to get its way. (It is an undisputed fact that two years after this meeting, and the payments to ANN7, digital migration policy was changed to Multichoice’s favour),” she said.

Van Damme said that the matter and in particular the payments, now require thorough investigation by South Africa’s broadcasting regulator, the Independent Communications Authority of South Africa (Icasa).

“We hope that Icasa will finally flex its muscle and take a clear stand against what appears to be seriously unethical conduct by a company it regulates,” it said.

BusinessTech reached out to Multichoice for comment who confirmed that the meeting took place but noted that was not unusual or “clandestine” in any way.

“This was not a clandestine meeting. No kickbacks were paid. This was part of a negotiation meeting with the SABC. The final decision on this proposal lay with the SABC Board, it said.

“We have a longstanding relationship with the SABC. The relationship is to the benefit of both parties. We will not comment on negotiations between the parties.”


Read: Multichoice paid the Guptas millions: report

Latest news

Partner Content

Show comments

Follow us

Recommended